Ce este un stat eșuat? OPINII
Cum să integrezi un stat captiv și falimentar, este o misiune mai grea decât pare la prima vedere. Cu acest punct de vedere sunt de acord numeroase figuri marcante ale politicii și spațiului public de dincolo de Prut. Republica Moldova își irosește ultima șansă de a’și lega viitorul de UE. De vină sunt reformele neterminate, oligarhizarea politicului și proasta conştientizare a contextului geopolitic.
Privită din exterior, Moldova se comportă aidoma unui om neadecvat. Experții atenționează că Republica Moldova întrunește, practic, toate elementele unui stat captiv. Bănci furate cu ajutorul pârghiilor guvernamentale, aeroport concesionat în mod dubios Rusiei pentru zeci de ani înainte, funcțiile de procuror și de șefi ai instituțiilor menite să vegheze integritatea demnitarilor sunt împărțite pe bază de algoritm politic între partidele de la guvernare, o economie dependentă de remitențe, o țară șantajată în permanență economic, politic și militar de Rusia…
Republica Moldova trăiește în aceste zile sindromul „vaporului naufragiat” – fără guvern, fără o majoritate parlamentară, cu un președinte invizibil și cu o justiție controlată de clanuri. Urmărind presa, se creează impresia că toată lumea înșfacă ce se află la îndemână și se pregătește să sară din vaporul care se scufundă. Iar în această învălmășeală, panică și disperare, cineva care avea cheia, a deschis ușa la pușcărie.
„Modelul României, unde procesul de reformare a justiţiei a început să dea vizibil roade, nu va putea fi aplicat şi în Republica Moldova, pentru că România nu a fost niciodată un stat captiv. Statul Republica Moldova nu este funcţional. Este captiv! Stat de drept, nu există!, susține analistul Oazu Nantoi.
Există anumite forţe cu un potenţial financiar-economic important, care preiau sub propriul control cele trei ramuri ale puterii şi respectivele instituţii ale statului pentru a obţine profituri enorme pe seama societăţii”, este de părere fostul ambasador al Republicii Moldova la Washington, Nicolae Chirtoacă.
Conform Raportului Competitivităţii Globale pentru 2014, realizat de World Economic Forum, Republica Moldova este cea mai coruptă țară din lume și cea mai săracă țară din Europa. De la începutul anului 2015, în condițiile debandadei guvernamentale provocate de lipsa unui guvern și de imposibilitatea constituirii unei majorități parlamentare care să’și asume actul guvernării, situația, potrivit experților, a degradat și mai mult.
Una dintre amenințările la adresa securității regionale este un stat eșuat. Acesta (un stat eșuat) este unul care nu îndeplinește misiunea de bază pentru care a fost creat și trebuie să funcționeze un organism statal: apărarea și promovarea intereselor unui popor. Practic, un stat eșuat este unul captiv – structurile sau instituțiile căruia au fost capturate de unul sau câteva clanuri oligarhice.
Republica Moldova este un asemenea exemplu. Tot ceea ce produce bani în țară, toată munca cetățenilor cu inițiativă economică este taxată de structurile de stat sub formă de estorcare de mită. Cei cu demnitate își transferă afacerile în străinătate. Cei care se lasă umiliți – plătesc unor angajați ai organelor de control și ai structurilor de forță (organe de menținere a ordinii de drept). Sunt multiple și cazurile când instanțele de Justiție sunt transformate în structuri care storc bani de la cetățeni, fără să țină cont de adevăr și dreptate în luarea deciziilor. Palatele unor judecători sunt exemple ale transformării ocupației profesionale, în cadrul unei instituții de stat, într-o afacere personală oneroasă. Practic, sistemul statal moldovenesc este pătruns de o boală aflată într-un stadiu avansat, ca un cancer care generează tot mai multe metastaze, semnele sfârșitului său – pentru observatorul atent – fiind vizibile. Un stat este ca un vas ce trebuie să fie integru și plin cu apă, să o reverse peste marginile gurii, pentru ca să fie funcțional. Dacă în el apar breșe – crăpături și găuri – iar apa, care, metaforic, este bogăția sa, se scurge prin acestea, un asemenea vas, respectiv un asemenea stat, vor fi secătuite. Republica Moldova este un stat secătuit.
De ce s’a ajuns la această situație dificilă? În primul rând, pentru că persoane șmechere (tot ele lipsite de principii morale) s’au orientat, au depus eforturi și au acces la putere, pentru a’și realiza interesele oneroase personale (sau de clan).



Moralistul francez Jean de La Bruyère (1645-1696) spunea:
„Nu există pe lume decât două chipuri de a te ridica: ori prin propria ta dibăcie, ori prin prostia celorlalți”.
Utilizând slogane ca „Moldova fără sărăcie”, promițând electoratului ceea ce aștepta, grupări econimice au obținut puterea politică. Parafrazându’l pe Jean de La Bruyère aș spune:
Nu există pe lume decât două chipuri de a te căpătui: ori prin munca ta, ori prin exploatarea – prin perceperea mitei – celorlalți, care se lasă umiliți. Sunt și din cei care mituiesc benevol persoanele care lucrează în instituții ale statului pentru a’și realiza propriile afaceri sau pentru a obține „dreptatea” care le convine. Este clar că un asemenea stat nu inspiră încredere propriilor cetățeni, cei mai activi dintre ei pleacă în străinătate, acolo unde statul este Stat, respectiv unde există respectul pentru omul care muncește, iar respectul se manifestă prin salariile obținute și prin condițiile de viață asigurate. Or, salariile mici ale majorității covârșitoare a cetățenilor RM sunt expresia statului capturat și secătuit de clanurile servite de organele de control al activității întreprinzătorilor economici, organe de menținere a ordinii de drept, instanțe de judecată ș.a..
Multe dintre organele de control sunt moștenite de la statul totalitar URSS. Așa cum trebuie evacuate din centrul Chișinăului unități militare care în perioada sovietică aveau mai degrabă misiunea de a interveni în cazul unor proteste și revolte ale populației autohtone împotriva regimului de ocupație, la fel multe dintre organele de control trebuie desființate. Actualmente, faptul existenței respectivelor organe de control, ca și cum denotă percepția autorităților că agenții economici moldoveni sunt potențiali criminali, sunt potențiali agenți care vor să comită infracțiuni economice (fiscale ș.a.). În timp ce în statele normale organele statului sunt chemate să ajute agenții economici, în statul eșuat Republica Moldova respectivele organe presează – prin mita pe care o percep – agenții să dea faliment sau să-și transfere activele peste hotare. Practic, în RM organele statului sunt obstacolul în calea dezvoltării economice a țării. Deși moldovenii sunt un popor credincios, un popor al lui Dumnezeu, sistemul de stat oligarhic își recrutează în permanență noi „cadre”, care se angajează în marea activitate de jefuire a propriilor frați și surori. Desigur, persoanele implicate în marele jaf au conștiința și simțirea/empatia complet atrofiate. Citim în Sfânta Scriptură:
„nu puteţi să slujiţi lui Dumnezeu şi lui mamona” (Matei 6. 24).
Nu se poate sluji poporului (fiind angajat în instituțiile statului) și banului (sau patimii de nepotolit a iubirii de argint, care macină din interior persoanele devenite victime ale celor ascunși).
Andrei Țurcanu (n. 1 septembrie 1948, Cigârleni, raionul Ialoveni, Republica Moldova) este filolog (doctor în filologie), profesor universitar, poet, publicist, critic și istoric literar român, politician, unul din cei 278 de delegați ai primului parlament al fostei R.S.S. Moldovenească (devenită apoi Republica Moldova), care au votat în unanimitate Declarația de Independență a Republicii Moldova, la 27 august 1991. Toate acestea fac cuvântul său să aibe o greutate deosebită:
Dacă mi s’ar fi oferit cuvântul la şedinţa festivă din 26 aprilie 2010, dedicată aniversării a 20-a de la constituirea primului Parlament democratic şi restabilirii Declaraţiei de Independenţă, aş fi rostit următoarea alocuţiune:
Îmi cer scuze, dacă, poate, pe alocuri, cele câteva propoziţii pe care aş vrea să le rostesc aici, vor fi cam confuze.
De o bună bucată de timp sunt şi eu un fel de şef. N’am să spun unde şi iată de ce. De o parte mă pasc feciorii şi fiicele mele care sunt ahtiaţi de comunism, (…) adică vor să se facă miliardari în euro. Şi de cealaltă parte stau o mulţime de fini şi nepoţi, toţi specialişti la toate şi mereu multilateral disponibili. Bineînţeles, toţi, dacă ar afla de postul meu, m’ar potopi cu rugăminţi să’i bag… în funcţii. Iar funcţii în ţărişoara noastră mică sunt puţine şi cam toate ocupate de finii şi nepoţii altora.
Dacă sunt şef, evident, cuvântările mi le fac referenţii mei.
O practică recentă de la noi stimulează pe veterani să practice ştiinţele politice, pe ginecologi să se ocupe de operaţii plastice la faţă şi pe sanitari să se facă miniştri de locomotivă. Fireşte, la sugestia conducerii de vârf care stă deasupra instituţiei unde sunt şef, şi personal a dlui Plahotniuk, comandantul suprem al acestei conduceri de vârf (orice coincidenţă de nume, cum spuneau odată romancierii, este absolut întâmplătoare) mi’am luat şi eu în calitate de referenţi doi proaspeţi absolvenţi ad interim.
Pentru colegii mei agrarieni, care stau mai prost cu neologismele, mă grăbesc să le explic. Ad interim, dragi prieteni, înseamnă, pe limba voastră, „zaocinik”, sau „fi-fi” cum zic studenţii, adică fără frecvenţă. Unul dintre aceşti studenţi ai mei a cam uitat să scrie, iar altul abia învaţă a citi. În schimb au un mare avantaj, lasă impresia că vorbesc o limbă română perfectă, însă care tare seamănă cu limba ţiganilor de la Gara de Nord… (dacă aţi fost cumva vreodată pe la Bucureşti). Iar pentru că orice exemplu este molipsitor, m’am surprins că, de o habă de vreme, şi eu,… cogeamite batman în filologie,… cam încurc literele (iată că şi acest cuvânt cât pe ce să’l citesc, ca Voronin, litrele. Litrele de coniac, fireşte, nu de apă de Karlovy-Vary). De aceea vă rog să’mi iertaţi eventualele poticneli şi să le treceţi pe seama ad-interimilor mei. Aşadar…
Domnule preşedinte ad-interim al republicii!
Domnilor deputaţi! Onorată asistenţă! Dragi prieteni!
Mi’am pus încă o dată semnătura pe această „Declaraţie de Independenţă”. Vă mărturisesc, am făcut’o, de data aceasta, după multă ezitare, din alte motive şi cu totul alte sentimente decât cele de acum aproape două decenii. N’am vrut să dau niciun motiv de a triumfa unor teoreticieni ai haosului, cărora la naştere, în loc de buric li s’a tăiat altceva. (Şi se vede că li s’a tăiat prea mult, altfel cum s’ar explica adâncile lor reluări şi resentimente, ura lor animalică faţă de poporul nostru?) Prin această semnătură am vrut, de asemenea, să împrăştii orice iluzie că ar fi posibil ca unii cărora li s’a ridicat tescovina la cap şi au început să se vadă întemeietori de Ţară (cu Ţ mare) ar avea vreo şansă să pretindă la aşa ceva. Altfel nu aş fi semnat şi chiar nici nu aş fi venit la această întrunire, care, după convingerea mea, poate să aibă doar o semnificaţie pur sentimentală, şi nicidecum una istorică.
Andrei Ţurcanu, deputat în primul Parlament democratic al Republicii Moldova
Dar, această radiografie tristă nu este făcută doar de Andrei Țurcanu. Într’un articol le fel de incisiv, ex-ministrul Tineretului și Sportului al Republicii Moldova, Octavian Țâcu, identifică ca una din cauze a imaginii de țară a lumii a treia, trecutul unei paternități geopolitice specifice unei lumi bipolare, a statului fără suveranitate nevoit să navigheze într’o direcție dictată de la distanță. Octavian Țâcu, demis ca urmare a unor dezvăluiri șocante despre modul cum sunt furați banii publici, a publicat recent un editorial în ziarul „Timpul” care apare la Chișinău, întitulat „Stat eșuat”, în care descrie modul în care s-a compromis statul și prezintă efectele finale: Autoritatea legitimă de a lua decizii colective a fost compromisă; statul nu este în măsură să asigure servicii publice la un nivel rezonabil; corupție și criminalitate; declin economic accentuat. Potrivit lui Țâcu, noțiunea de „stat eșuat” comportă în sine trei elemente: aspectul geografic și teritorial (criza ca implozie, asociată cu probleme interne și impactul factorului extern); aspectul politic (colapsul intern al legii și ordinii datorat prăbușirii structurilor responsabile) și aspectul funcțional (absența structurilor capabile să reprezinte statul la nivel internațional și să recepteze influențele lumii exterioare).
Vă redau articolul în integralitate:
După toate criteriile, aparente sau reale, R. Moldova este un stat eșuat. Pentru mine, ca și pentru mulți dintre cetățenii acestei țări o asemenea constatare nu are nevoie de teoretizare academică, trăim în realitatea acestui eșec de circa un sfert de secol.
Totuși, din dorința de a proiecta un anumit empirism asupra acestei stări de fapt voi fi nevoit să mă aplec asupra unor conceptualizări care să simplifice percepția și mai ales autopercepția noastră asupra unor astfel de creațiuni statale cum este și R. Moldova. Asta pentru a ști ce ne așteaptă mai departe atât pe noi, cât și pe cei de prin vecinătatea noastră. Or, cele mai slabe state ale lumii nu constituie un pericol doar pentru ele însele. Acestea sunt o amenințare la adresa progresului și stabilității altor state, care sunt legate relațional, într’un fel sau altul, de aceste entități sau se găsesc în situații care suferă comparații, mai ales în condițiile unei lumi în care distanțele fizice nu mai reprezintă un obstacol. Pentru că în cele din urmă, în virtutea unui veritabil principiu al dominoului, statele eșuate se erijează în insule ale instabilității, contribuind la expansiunea acesteia în toate formele sale de manifestare.
Statul eșuat între teoretizare și cauzalitate
După toate canoanele cercetării științifice conceptul de stat eșuat comportă în sine trei elemente: aspectul geografic și teritorial (criza ca implozie, asociată cu probleme interne, dar incluzând și impactul factorului extern); aspectul politic (colapsul intern al legii și ordinii datorat prăbușirii structurilor responsabile) și aspectul funcțional (absența structurilor capabile să reprezinte statul la nivel internațional și să recepteze influențele lumii exterioare).
Considerate a fi o expresie a „lumii a treia”, apariția și existența statelor eșuate a fost determinată de trei factori geopolitici: sfârșitul Războiului Rece, care a condus la dispariția rivalității bipolare și la necesitatea de a întreține un stat sau altul în lupta cu cealaltă supraputere; moștenirea regimului colonial, cum a fost în cazul nostru, care au durat suficient pentru a distruge structurile sociale tradiționale, dar nu suficient de mult pentru a le înlocui cu structuri solide și a da identitate unui nou stat) și procesele generale de modernizare și globalizare, care au încurajat mobilitatea socială și geografică, dar care n’a fost contrabalansată de procese de construcție națională capabile să dea statului centralitate în gestionarea acestora. Într’o tratare neoimperialistă, aceasta înseamnă transformarea statelor „client” slăbite, cu drepturi de suveranitate restricționate (cum ar fi R. Moldova), în capete de pod ale influenței statului puternic (cum este Rusia) în expansiunea sa generală, decupând instrumentele sale de securitate de funcțiile statului legitim.
Trăsăturile statului eșuat
Oamenii de știință au identificat mai mulți indicatori care plasează un stat în categoria celor falimentare și în care R. Moldova se regăsește cu ușurință:
1. Un stat al cărui guvern central este atât de slab sau ineficient încât deține un control efectiv redus asupra celei mai mari părți a teritoriului său și, în condițiile în care păstrează controlul, supune structura statală intereselor private, în serviciul unei clientele bogate ce își trage avantajele din sistemul erodat;
2. Autoritatea legitimă de a lua decizii colective a fost compromisă;
3. Nu este în măsură să asigure servicii publice la un nivel rezonabil;
4. Corupție și criminalitate răspândite;
5. Existența refugiaților și a dislocărilor involuntare de populație;
6. Declin economic accentuat în condițiile unei infrastructuri economice care eșuează în a asigura venituri și bunăstare în mod echitabil (H. Liu, The failed-state cancer, 2005)
Noțiunea de „stat eșuat” este de asemenea folosit în sensul în care un stat se dovedește a fi ineficient, incapabil să aplice în mod uniform legea din cauza unei rate înalte a criminalității, corupției politice extreme, pieței negre supradimensionate, birocrației impenetrabile, ineficienței juridice, interferenței externe, împrejurărilor culturale în care liderii reclamă mai multă putere decât cea statală, fără însă a o contesta.
În topul statelor eșuate, alcătuit de think-thankul Fondul pentru Pace, în colaborare cu revista Foreign Policy, R. Moldova se află în zona categoriei de avertisment, penultima în fața celei de alertă, care determină o proiecție falimentară a statului și intervenția directă a instituțiilor internaționale. Poziția a fost focalizată pe cuantificarea a 12 indicatori sociali, economici și militaro-politici, cât și pe evaluarea capabilităților a cinci instituții de stat considerate esențiale pentru sustenabilitatea securității și dezvoltării umane. Printre cele la care excelează R. Moldova sunt emigrarea cronică și susținută (exodul creierelor, emigrația voluntară și involuntară a populației), văzută ca reflecția vulnerabilității sociale ale statului, eșecul politicilor de dezvoltare socială pe care acesta le pune în practică, lipsa de viziune, know-how, neputința sau dezinteresul elitelor politice; dezvoltarea economică inegală, adică inechitățile percepute în educație, muncă și statut economic, măsura nivelului sărăciei la nivel de grup, rata de mortalitate infantilă; declinul economic accentuat, care este măsurat ca regresie a societății în totalitate. În acest context se mai menționează perspectiva de colaps financiar al statului intrat în imposibilitate de plată, ca urmare a unor politici financiare iresponsabile, cât și a unui comportament la nivel guvernamental marcat de corupție și minciună.
La fel ca și în cazul altor state falimentare, elitele politice din R. Moldova s’au identificat cu democrația și economia de piață în abordarea construcției naționale și statale, ceea ce în ultimă instanță a compromis paradigma democrației liberale și a pieței libere, faliment ce a dus în prim-plan actori politici cu soluții miraculoase și neortodoxe, de multe ori asociate politicilor unei „epoci de aur” imaginare.
Aspectele prezentate anterior se leagă, prin relații de cauzalitate/interdependență de alți indicatori aplicabili R. Moldova ca stat eșuat: criminalizarea și deligitimarea statului, manifestate prin corupție și profitorism ale elitelor conducătoare, lipsă de transparență, nereprezentativitate politică și criză de încredere; încălcarea drepturilor omului, prin manipularea sau imitarea instituțiilor și proceselor constituționale și democratice în detrimentul individului; aparatul de securitate ca „stat în stat”, adică emergența elitelor care operează fără a fi supuse pedepsei, care se acoperă de instituțiile statului, dar în același timp creează grupări paramilitare (criminale) sau armate private în vederea exercitării presiunii asupra oponenților sau societății civile, pentru exercitarea unui control asupra mersului lucrurilor în stat; ridicarea elitelor facționale, marcată de fragmentarea elitelor conducătoare și a instituțiilor statului pe linia intereselor de grup.
Nu numai realitățile politice interne sau factorii indigeni de altă natură sunt responsabili pentru problemele statului falimentar. Fondul pentru Pace a identificat o serie de factori de natură externă, pe care îi evaluează în vederea stabilirii scorului de risc, cu aplicabilitate directă asupra R. Moldova: angajări militare în afacerile interne ale statului aflat în situație de risc; prin acțiuni ale unor armate externe, state, grupuri de identități sau entități care afectează balanța internă a puterii în stat; intervenții ale unor „donatori” sau existența unor „misiuni pacificatoare” care se derulează pe teritoriul lor.
Între resurse interne și intervenția externă: soluții pentru salvarea unui stat falimentar
Factorii expuși anterior, deopotrivă cu moștenirea istorică, gradul înalt de radicalizare și fragmentare, cât și reperele slabe ale societății civile, fac extrem de problematice găsirea unor resurse interne în depășirea crizei și salvarea unui stat eșuat. Acest fapt nu este doar marea noastră durere de cap, care ne întrebăm zi de zi ce va fi și când va veni izbăvitorul să ne salveze. În condițiile în care majoritatea covârșitoare a semnelor de îngrijorare legate de starea de securitate la nivel mondial provin din zona statelor ca R. Moldova, liderii mondiali și instituțiile internaționale au căpătat o rutină (devenită obișnuință) în a’și reitera determinarea de a atenua realitățile ce animă aceste state. Națiunile puternice și prospere știu că nu pot să ignore aceste zone, nu numai din rațiuni morale, îmbuibate de multe ori cu ipocrizie, dar și din argumente pragmatice. Fiind, în esența lor, dincolo de o criză a statului, o problemă a comunităților și a fiecărui individ, acestea se „exportă” și prind rădăcini în propriile curți intrând pe ușa din spate. Iar R. Moldova este ușa din spate a civilizației europene.
Atâta timp cât mediul contemporan de securitate ridică întrebări privind granițele conceptuale și fizice dintre securitatea internă și externă, iar diviziunea tradițională a responsabilităților între instituțiile internaționale și agențiile naționale suferă mutații, răspunsul la provocările de securitate a căror natură este simultan intrastatală și transfrontalieră va face necesar un răspuns adecvat al comunității internaționale. În acest sens, adresarea statelor eșuate ca zone de criză în materie de securitate umană oferă o primă justificare pentru fundamentarea „responsabilității de a proteja”, lucru de care în R. Moldova se ocupă Uniunea Europeană, OSCE, NATO sau Statele Unite.
Dar nu există soluții miraculoase pentru salvarea statelor falimentare, vindecarea lor fiind în același timp o chestiune de timp, de consecvență și continuitate, atât din exterior, cât și mai ales din interior. Aflat în 1995 la Campionatul Mondial de box din Berlin, am pășit prima oară pe un gazon de fotbal impresionant, de care nu mai văzusem și care la noi abia acum dacă apar. L’am întrebat pe omul care îngrijea stadionul, de o vârstă respectabilă, cum de este posibil așa ceva, să ai un covor de iarbă atât de perfect. Mi’a zis că îl îngrijește zi de zi, de dimineață până seară, îl udă, îl frizează, îl repară… și face lucru ăsta de peste cincizeci de ani. O societate democratică și stabilă nu poate apărea peste noapte, ea este înainte de toate o chestiune de tradiție și continuitate. Ce putem face la moment este să nu asistăm impasibili la eforturile unor străini de a face R. Moldova funcțională ci prin eforturi și atitudine să punem umărul la clădirea acestei tradiții de stabilitate și prosperitate. Să nu căutăm soluții într’un refugiu extern sau în propria carapace a comodității. Pentru că vor veni timpuri când vom fi rușinați de această impasibilitate și lașitate, iar cei care vor face schimbarea, pentru că ea va veni inevitabil, vor spune că ne’am dus traiul degeaba.
Citiți și: RĂZBOIUL BATE LA UȘĂ, DAR PRESA…SE PIAPTĂNĂ
sau: ROMÂNII CONȘTIENȚI DE CEEA CE SE ÎNTÂMPLĂ, NU POT FI ÎNFRÂNȚI
Vatra Stră-Română Dacii Geții Pelasgii Dacia ROMANIA
Pingback: ROMÂNIA-MOLDOVA, STATUL COMUN ROMÂNESC | Vatra Stră-Română
Pingback: CUM AR ARĂTA ROMÂNIA DUPĂ UNIRE ? | Vatra Stră-Română
Pingback: ”MOLDOVENIȘTII” VOR UNIREA, DUPĂ CE 20 DE ANI S’AU OPUS VEHEMENT | Vatra Stră-Română
Pingback: GEN. ION COSTAȘ: S’AR PUTEA REALIZA UN SCHIMB DE TERITORII, DACĂ UCRAINA IA TRANSNISTRIA ȘI NE DĂ BUCOVINA ȘI BUGEACUL | Vatra Stră-Română
Pingback: BORIS NEMTSOV, OPOZANTUL LUI PUTIN A FOST ÎMPUȘCAT | Vatra Stră-Română
NICI POLITICIENII MOLDOVENI NU-S MAI BREJI CA CEI DE PE DAMBOVITA. ACEIASI DORINTA DE IMBOGATIRE DE LA FRAIERI. MERITOCRATIA ESTE FORMA COMPLETA SI COMPLXA DE CONDUCERE IN ROMANIA PRIN PARGHIILE DE CONTROL PE CARE LE PUNE LA INDEMANA.
ApreciazăApreciază